A jelenlegi kommunikációs trendek alapján egyre inkább elmosódik a határvonal a sales, a marketing és a pr között. Mi azért szeretjük megtartani ezt a felosztást, mivel mások a mérőszámok, más a közvetett cél és más a feladata ennek a három funkciónak.

Azt már elmondtuk, hogy a pr nem egyenlő a sajtóközleményekkel, hanem a kommunikáció tudatos szerezését értjük alatta, melybe beletartoznak a sajtókapcsolatok is. Azok a szolgáltatók, akik „ingyen a címlapra juttatjuk” típusú szolgáltatásokat kínálnak, nem pr szakemberek, hanem jó esetben szövegírók egy sajtólistával.

Természetesen fontos része a pr-nek a médiakapcsolatok mendezselése, ezért is érdemes elemezni a cég vagy szervezet sajtómegjelenéseit. Ebben segít a PESO modell.

A médiumokat négy típusra osztjuk: Paid (fizetett), Earned (kiérdemelt), Shared (megosztott) és Owned (saját). Mindegyiknek más a szerepe és máshogy kell kezelni.

Kép: Mashable

fizetett médium ebben a modellben nem a nagy, színes hirdetésekre és reklámokra vonatkozik. Sokkal inkább a közösségi médiában futó saját hírek és tartalmak kiemelése, szponzorált tartalomként való megjelenítése (Facebook, LinkedIn, Twitter), de akár a hírlevelek, email marketing vagy egy landing oldal kialakítása is ide tartozhat.

kiérdemelt média nem más, mint maga a publicitás. Mikor a nevünk megjelenik a sajtóban (és nem fizetett hirdetés formájában). Ha a blogger hivatkozik az interjúnkra vagy az újságíró megkér, hogy kommentáljunk egy iparági változást. Ehhez szükséges, hogy érdekesek legyünk és legyen hírértéke a mondavalónknak.

megosztott média viszonylag új eleme a képletnek, természetesen a közösségi média megerősödésével került a képbe. Nem csak az tartozik ide, mikor a Facebook felhasználók megosztják a cikkünket, hanem a közösség mint egész a pr tevékenység része lesz. Mikor az ügyfélszolgálat a Facebookon válaszol vagy kezel panaszokat vagy brandépítő kampányokat tervezünk speciális közösségek részére.

saját média azon felületek gyűjtőneve, ahol 100%-ban miénk a kontroll. Ez lehet céges blogunk, a honlapunk, a hírlevelünk. Ez a tartalmunk kiindulási terepe. Hozzáállás kérdése, hogy a céges LinkedIn vagy Facebook oldalunk az saját vagy megosztott médiafelületnek minősül – a cél a lényeg, nem a definíció.

A pr stratégia része a sajtókommunikáció tudatos tervezése, és ennek átgondolásához, feltérképezéséhez nyújt segítséget a PESO modell, nem csak egy pr ügynökségnek, hanem a megrendelőnek is.