Közel egy éve a csapból is az Európai Unió új adatvédelmi rendelete, a GDPR folyik, mely 2018. május 25-től alkalmazandó. De mi köze ennek a pr-hez?

Veszélyes a GDPR?

A pr egyik feladata a brand védelme, erősítése és pozitív kontextusba helyezése. Másik oldalról megközelítve, el kell kerülni és ki kell védeni minden olyan támadást vagy helyzetet, ami a brandet veszélyezteti. Az új adatvédelmi rendelet jelentősen megemeli a cégekre vonatkozó bírságtételeket és számos új intézményt, ezáltal kockázati tényezőt vezet be. De ez kiemelt fenyegetés lenne a cégünkre, a brandünkre?

Szerintünk nem. Ha eddig megbüntették a céget adatvédelmi problémák miatt, akkor az ugyanúgy ártott a brandnek, mint ha majd a GDPR miatt fogják megbüntetni. Persze ha magasabb lesz a bírságösszeg, könnyebben be tud kerülni vele a hírekbe, több emberhez eljut a rossz hír. De a lényeg nem változik: tartsuk be a jogszabályokat és akkor nem büntetnek meg, ergó nem lesz rólunk negatív sajtómegjelenés.

A hitelesség a kulcs

Az utóbbi egy évben a „tízmillió GDPR tanácsadó” országa lettünk. Ügyvédek, üzletviteli tanácsadók, IT cégek, szervezet-fejlesztők – mind GDPR képzéseket és auditokat tartanak és árulnak. Nehéz kiválasztani az igazi szakembert, nehéz megkülönböztetni őket a hirtelen adatvédelmi szakrétővé átképzett tanácsadóktól. Itt is jelentős a pr szerepe, ugyanis a pr személyes brandet, szakértői státuszt is tud építeni. És az a cég vagy tanácsadó, aki már bizonyíthatóan, évekkel korábban is ezzel a területtel fogalakozott, az sokkal hitelesebb lesz a többi versenytárshoz képest.

Amikor saját magának árt a brand

Mivel több ügyfelünk is aktív a GDPR témakörében, ezért közelről látjuk a piacot és könnyen ki tudjuk szúrni a kevésbé felkészült, kevesebb tapasztalattal rendelkező szereplőket. Egyrészt ügyfeleink érdekében folyamatosan elemezzük a piacot, a sajtót, a konkurenciát, ezért megfelelő jelentéseket tudunk összeállítani, naprakész visszajelzéseket tudunk nyújtani a piacról. De nem csak ez alapján tudjuk, hogy egy versenytársnak tűnő cég vagy „szakértő” valóban az-e, vagy csak felült ő is a GDPR vonatra.

Egy brandépítés, egy személyes márka bevezetése, főleg a B2B piacon sok hónapos, inkább több éves folyamat.

Számos olyan szakértő, szolgáltató vagy ügyvéd honlapjába botlunk napi szinten, aki magát GDPR szakértőnek mondja, esetleg auditot vagy tanácsadást hirdet miközben az alapvető adatvédelmi szabályoknak sem felel meg a honlapja. Nincs adatvédelmi nyilatkozata, nincs megfelelő feliratkozási formja vagy cookie figyelmeztetése. Olyat is láttunk, aki a GDPR képzését hirdeti teljesen hibás feliratkozási adatlappal – ahol gyakorlatilag csak egy email címet kér – de nem tudjuk, kinek, mit és miért adunk meg.

Ha ilyen tanácsadóval találkozunk, akkor egyértelműen tudhatjuk, hogy nem jó helyen járunk. Itt nem a marketing a hibás, lehet, hogy lesz több ezer látogatója, de a hitelesség vész el, ami a jó brand egyik alapja. Hogyan bízhatnánk egy márkában, amelyik ellentétesen cselekszik, mint amit hirdet? Számos nemzetközi szuper-brandet láttunk ebbe belebukni. Ahogy a pr-es közhely is jelzi: „Nem elég tisztességesnek lenni, annak is kell látszani.”

Mit jelent a cikkünk címe?

Mi tesszük a PR-t a GDPR-ba. Segítünk a hozzáértő GDPR tanácsadóknak, hogy eljussanak a potenciális ügyfeleikhez. Szakmai státuszt építünk, őket a piac már a terület szakértőiként kezeli. De ezt a munkát nem 3 hónapja kezdtük. Egy brandépítés, egy személyes márka bevezetése, főleg a B2B piacon sok hónapos, inkább több éves folyamat. De látjuk ügyfeleinken, hogy beérett a munka és az alapozás: az utóbbi hónapokban közel egy tucat előadást és workshopot tartottak, több ezer ember előtt adtak elő GDPR és adatvédelmi témában. Számos cikket írtak és szerepeltek tévében, rádióban, online és print felületeken. Speciális kiajánlókat, branding anyagokat készítettünk, online és offline megoldásokkal egyaránt. És az eredmény: számos új ügyfél akik emiatt a terület miatt keresték meg őket.

Ha tetszett a cikkünk, akkor kövesse Facebook oldalunkat további történetekért!